سیاست های مذهبی تیمور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده ابر اهیم فتحی سلامت
- استاد راهنما علیرضا کریمی مقصود علی صادقی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
نام خانوادگی: فتحی سلامت نام:ابراهیم عنوان پایان نامه: سیاست های مذهبی تیمور استاد راهنما: دکتر علیرضا کریمی استاد مشاور: دکتر مقصود علی صادقی مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته : تاریخ گرایش: ایران اسلامی دانشگاه: تبریز دانشکده: علوم انسانی و اجتماعی تاریخ فارغ التحصیلی: 1389 تعدادصحفه: واژه های کلیدی: تیمور – دوره تیموریان- سیاست های مذهبی-تصوف – فرقه های مذهبی چکیده: عصر تیمور بی تردید یکی از مهم ترین اعصار تاریخ جهان است و عصر جانشینان او بخصوص در ایران را نیز می توان یکی از برجسته ترین ادوار تاریخ این سرزمین به شمار آرورد. روش عدم تعصبی که در دربار ایلخان بزرگ نسبت به مسائل دینی اتخاذ شده بود، در دوره ی تیموریان وجود نداشت. در این عصر روح مذهبی که در سده های گذشته بر همه مسائل اجتماعی سایه انداخته بود، تا اندازه ای تداوم یافت. حکومت تیموریان متکی بر قوانین اسلام بود و تیمور و شاهرخ و بسیاری دیگر از امرا و شاهزادگان تیموری بر اسلام تعصب می ورزیدند. اساساً تشخیص تمایلات مذهبی تیمور کار پیچیده ای است. ولی با این اوصاف سیاست های مذهبی امیر تیمور (807-736ه.ق) از دو لحاظ قابل بحث و بررسی است. نخست اعتقادات و باورهای دینی امیر تیمور و درجه پایبندی وی به این باورها، که طبعاً در جهت گیری های سیاسی تیمور نیز موثر بوده است و دوم به لحاظ برخوردی که امیر تیمور در مقابل پیروان مذاهب مختلف اسلامی، شیوخ و عرفا، سادات و اعاظم شیعه و سنی از خود نشان داده است. اگرچه در به قدرت رسیدن تیمور درماوراءالنهر مذهب نقش اساسی نداشت وعوامل گوناگون دیگری دخالت داشتند، باید گفت وی با استفاده از اوضاع اجتماعی آشفته ماوراءالنهر توانست خود را حامی مسلمانان و مروج دین اسلام معرفی کند و با بدست آوردن مشروعیت دینی راه خود را برای رسیدن به قدرت سیاسی هموار کند و مانع نفوذ دیگر مدعیان به ماوراءالنهر شود. همچنین تیمور درفتح دیگر نقاط ایران به خوبی از مذهب استفاده کرد و به بهانه اینکه قصد دارد از مسلمانان در برابر حکام منحرف و مدعیان متهم به کفر حمایت کند سراسر ایران را تصرف کرد. تیمور برای تشکیل امپراطوری خویش کوشید تا منافع امرا و بزرگان مغول و ترک و ایرانی را با یکدیگر گره زند و از نیروی متحد آنان در جهت مقاصد خویش به نحو مطلوبی بهره گیرد. تیمور که چنین تجربه ای در پیش روی داشت هرگز در انتخاب یکی از مذاهب اسلامی از قبیل شافعی، حنفی و شیعه عجله به خرج نداد و سعی کرد از نیروی پیروان هر یک از این مذاهب نیز در جهت تحقق اهداف خویش بهره گیرد. مذهب در روابط خارجی تیمور نیز نقش اساسی داشت.حمله او به گرجستان جته (بخش شرقی اولوس جغتای) هند و دشت قبچاق (اولوس جوجی) به نام جهاد و غزا انجام شد. در جنگ های وی با دولت های مصر و عثمانی که داعیه دار رهبری مسلمانان بودند، هم مذهب نقش بسزا داشت و آن را بهانه ای برای فتح سرزمین های وسیع تر قرار داد.
منابع مشابه
کاربست سیاست های نرم افزارانه در فتوحات تیمور
استفاده از منابع و سیاست های نرم افزارنه در مبارزه های نظامی از جمله روشهایی است که زمینه پیروزی ارتش در میدان نظامی را فراهم میسازد. اگرچه برخی این رویکرد را جدید می دانند اما در گذشته فرمانرایان برای غلبه بر دشمن از انواع سیاست های نرم افزارنه استفاده میکردند. تیمور از جمله فرمانروایانی است که از سیاست های نرم افزارنه بیشتر از جنگ فیزیکی برای غلبه بر دشمانش بهره گرفت. وی با استفاده از روش ...
متن کاملکاربست سیاست های نرم افزارانه در فتوحات تیمور
استفاده از منابع و سیاست های نرم افزارنه در مبارزه های نظامی از جمله روشهایی است که زمینه پیروزی ارتش در میدان نظامی را فراهم میسازد. اگرچه برخی این رویکرد را جدید می دانند اما در گذشته فرمانرایان برای غلبه بر دشمن از انواع سیاست های نرم افزارنه استفاده میکردند. تیمور از جمله فرمانروایانی است که از سیاست های نرم افزارنه بیشتر از جنگ فیزیکی برای غلبه بر دشمانش بهره گرفت. وی با استفاده از روش ...
متن کاملسیاست های تجاری تیمور و پیامد های آن
توسعه تجارت در دورۀ تیمور نقش زیادی در رونق شهر ها و اقتصاد جامعه ایران داشته است. اینکه چه عواملی سبب شد از این دوره تجارت داخلی و خارجی رونق بیشتری پیدا کند و پیامد های حاصل از آن چه بوده است، موضوع بحث این مقاله است. تیمور در دورۀ حکومت خود در تجارت داخلی در طول راه ها امنیت ایجاد و برای آسایش کاروان ها، رباط ها و کاروانسراهایی احداث کرد؛ برای رونق تجارت شهرها، به جلب تجارت خارجی پرداخت؛ نظا...
متن کاملسیاست مذهبی کریم خان زند
دوره حکومت کریم خان زند، آرامش و استقرار کوتاهی در ایام فترت پس از دولت صفویه محسوب می شود. وی گرایشات شیعی خود را به طور واضح نشان داد اما تلاشی هم در راستای احیای سازمان دینی دوره صفویه نکرد. در این دوره تا حدود زیادی اوضاع علمای شیعه بهبود یافت، شعائر و اماکن مذهبی مورد توجه و احترام زیادی قرار گرفتند. علمای شیعه با این که از موقعیت برتری نسبت به دوره افشاریه برخوردار شدند، باز هم فاقد قدرت ...
متن کاملسیاست دینی و مذهبی خوارزمشاهیان
حکومت خوارزمشاهیان (49-618 ق) از جمله دولتهای ترکتبار بود که در دوران ضعف و تجزیة حکومت سلاجقه، در خوارزم شکل گرفت. این سلسله، نظر به اتخاذسیاست حمایت از معتزله و شیعه، فرصت تاریخی و بستر مناسبی برای مکتب اعتزال وعلویان در خوارزم خاصه برای نفوذ آنان در ساختار قدرت و مناصب اداری و تشکیلاتدیوانی فراهم کرد. در این مقاله کوشش شده، مقاصد سیاسی دولت خوارزمشاهیانبازبینی شود تا بر مبنای آن نقش سلاطین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023